Benforankret høreapparat baseret på bl.a. vibrationer og akustik, noget som der bl.a. skal forskes i på det nye center, CAMM. Foto: Widex

DTU og tre høreapparatvirksomheder opretter nyt forskningscenter

Thursday 19 Dec 13
by Lisbeth Lassen

Invitation til officiel åbning

Forskningscentret åbnes ved en reception på DTU d. 31. januar kl. 15-17 i Bygning 341

Her vil repræsentanter fra Oticon, Widex og GN Resound samt centerleder Jakob Søndergaard Jensen deltage og stå til rådighed for journalister til interviews mm.

Tilmelding via email til njl@elektro.dtu.dk.

DTU, Oticon, Widex og GN Resound åbner nyt forskningscenter 1. januar 2014. Centret, der hedder CAMM – Centre for Acoustic-Mechanical Micro Systems – har fokus på samspillet mellem akustik og mekanik. Det placeres på DTU, hvor forskere fra henholdsvis DTU Mekanik og DTU Elektro deltager under ledelse af professor Jakob Søndergaard Jensen.

Centret skal styrke det faglige fundament for den danske høreapparatindustri. Det skal ske ved forskning i og udvikling af såkaldte akustiske, mekaniske mikrosystemer – et forskningsområde, der er forudsætningen for, at den danske høreapparatindustri også i fremtiden kan skabe høreapparater og andre små audiosystemer i verdensklasse. Og det skal ske ved, at der fortsat uddannes topkvalificerede ingeniører, som har den enestående fagkombination mellem akustik og mekanik på cv’et.

Centerleder Jakob Søndergaard Jensen siger:
”Med centret får vi en unik mulighed for at skabe et enestående forskningsmiljø. Vi bliver det første center i verden med en dedikeret indsats inden for dette fagområde. Med forskning i international topklasse og uddannelse af kandidater og ph.d.er kan vi styrke danske virksomheders førende position, når det gælder produkter, hvor samspillet mellem mekanik og akustik spiller en afgørende rolle – herunder selvfølgelig høreapparater. ”

På centret forventer man at opbygge en gruppe på 10-15 forskere, herunder postdocer og ph.d.-studerende. Centeret vil også udbyde en række kurser på bachelor-, kandidat- og ph.d.-niveau. Centeret er finansieret med omkring 25 millioner over fire år.

DTU’s rektor Anders Bjarklev udtaler:
"Det er meget positivt, at de tre store høreapparatvirksomheder er gået sammen om at støtte et så spændende nyt forskningsområde her på DTU. Vi har store forventninger til centeret og håber også, at denne samarbejdsmodel kan tjene som inspiration inden for andre områder".

News and filters

Get updated on news that match your filter.