Bilgiganter samarbejder om elbiler

Thursday 01 Mar 18

Contact

Peter Bach Andersen
Senior Researcher
DTU Wind
+45 45 25 35 24

Parker-projektet

Formål: At udforske elbilers potentiale for at kunne understøtte elnettet både lokalt og i det større elsystem.

Partnere: Nissan, Mitsubishi, Groupe PSA, NUVVE, Frederiksberg Forsyning, Insero, Enel og DTU Elektro (PowerLabDK).

Funding: Projektet er finansieret af ForskEL med ca. 11,6 mio. kr.

Elbiler fra Nissan, Mitsubishi, Peugeot og Citroën står i DTU’s elbilslaboratorium, hvor forskerne tester løsninger, der skal integrere bilerne i elnettet.

De nyeste elbilmodeller fra store bilfabrikanter er parkeret i DTU’s elbilslaboratorium – Electric Vehicle Lab – på DTU Lyngby Campus. Det drejer sig om bl.a. Peugeout iOn, Citroën Berlingo, Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander. Bilerne indgår som testbiler i udviklingen af teknologien vehicle-to-grid (V2G). Det er en teknologi, der integrerer elbiler i elnettet.

Teknologien spås stort potentiale, hvor både elbilejere og samfundet bliver vindere; når elbilerne kan levere strøm til vores fælles elnet, kan bilejerne i princippet sælge overskydende strøm til os andre. Derudover kan elbilerne understøtte elnettets balance. Elnettet kræver en konstant balance mellem produktion og forbrug af strøm for at undgå nedbrud. Med V2G kan elbilerne reagere lynhurtigt på ubalancer i elnettet. Når der f.eks. er et overskud af strøm, kan elbilen mindske det ved at starte en opladning af bilen. Omvendt kan et underskud af strøm afhjælpes ved enten, at elbilen stopper opladning eller begynder at levere strøm til nettet.

V2G-teknologien er desuden interessant i lyset af, at elnettet i fremtiden vil blive udsat for flere ubalancer i takt med, at stadig mere vedvarende energi som vind- og solenergi bliver integreret i elnettet. Det betyder nemlig en mere svingende energiproduktion, fordi vi for eksempel kun producerer vindstrøm, når det blæser.

DTU blandt de førende i V2G

Det fremtidige potentiale for V2G-teknologien betyder, at Mitsubishi Motors Corporation, Nissan og Groupe PSA, der står bag bl.a. Citroën, Peugeot og Opel, nu har dannet fælles front i forskningsprojektet Parker, som er forankret på DTU Elektro. Her gjorde forskerne sig bemærket i 2015 ved at være blandt de første i verden, der lykkedes med at få en serieproduceret bil til at levere strøm tilbage til elnettet.

”De eksperimentale faciliteter giver os mulighed for at teste og validere vores teknologier i et fremragende miljø ved hjælp fra nogle af Europas førende V2G-eksperter,” siger Paul Codani, som er Power Electronic and Electric Grid Engineer hos Groupe PSA.

Formålet med Parker-projektet er at udvikle en fælles standard for V2G.

”Det er første gang, tre internationale bilmærker går sammen om at demonstrere V2G på tværs, ligesom det er den mest grundige og systematiske demonstration af V2G-ydelser på tværs af bilmærker til dato,” siger Peter Bach Andersen, projektleder og seniorforsker på Center for El og Energi, DTU Elektro.

Bilfabrikanter med miljøvenlige dagsordener

For bilfabrikanterne er Parker-projektet en genvej til innovation på elbilområdet.

”En del af vores overordnede strategi er ikke blot at være bilfabrikant, men at facilitere mobilitet. På samme tid er miljøvenlige teknologier en vigtig del af Groupe PSA’s innovationsplaner. Projektet forbinder netop disse to strategier,” siger Paul Codani.

Når Parker-projektet slutter ved udgangen af 2018, vil DTU’s forskere analysere, hvilke elnetydelser og tekniske egenskaber elbiler på tværs af mærker skal understøtte for på bedste vis at indgå i elnettet. Herefter er planen at udvikle en standard, som bilfabrikanter verden over kan anvende.

Parker-projektet involverer ikke kun bilfabrikanter, men også partnere med ekspertise indenfor smartgrid og V2G-integration i elnettet såsom Enel, Insero og NUVVE. Desuden stiller Frederiksberg Forsyning en elbilflåde til rådighed for projektet.

News and filters

Get updated on news that match your filter.