Foto: By & Havn, Rasmus Hjortshøj, Coast

Kæmpebatteri oplader Nordhavn

Friday 03 Mar 17

Contact

Chresten Træholt
Associate Professor, Head of Section
DTU Wind
+45 45 25 35 18

Fakta om EnergyLab Nordhavn

Projektet løber fra 2015 til 2019. Budgettet er 143 mio. kr., heraf er 84 mio. bevilget af EUDP (Energiteknologisk Udviklingsog Demonstrationsprogram). Deltagere er: DTU, Københavns Kommune, By & Havn, Danfoss, HOFOR, Radius, ABB, Balslev, CleanCharge, Metro Therm, Glen Dimplex og PowerLabDK

Fakta om batteriet

  • Leveret af ABB
  • Drives af Radius, DONG Energys elnetselskab
  • Effektkapacitet = 630 kW
  • Energikapacitet = 460 kWh
  • Teknologi = litium-ion
  • Indviet 1. marts 2017.
Nu er endnu et skridt taget i udviklingen af Nordhavn som Københavns bæredygtige bydel. Et kæmpebatteri, der skal være med til at balancere bydelens elsystem, er netop etableret i By og Havns P-Hus Lüders – bydelens spektakulære parkeringshus med legeplads og motionsområde på taget.

I projektet EnergyLab Nordhavn fungerer hele bydelen som et levende laboratorium, hvor man kan undersøge, hvordan man kan gennemføre en omstilling af hele energisystemet. En omstilling, der er nødvendig, når en stigende andel af vores energi kommer fra vedvarende energikilder, vind og sol, hvor energiproduktionen er svingende. Her er udfordringen bl.a. at skabe balance mellem energiforbrug og energiproduktion.

For at imødekomme denne udfordring er der nu etableret et kæmpebatteri, som for første gang i Danmark bliver integreret i det eksisterende elnet. Batteriet kan oplades på tidspunkter, hvor strømmen er billig, dvs. primært om natten og kan så sende strøm tilbage til nettet igen, når der er spidsbelastninger. Fuldt opladet er batteriets kapacitet, hvad der svarer til, at det kan forsyne ca. 60 husstande med strøm i et døgn.

Batteriet, der fylder det samme som fem store køleskabe, er etableret i By & Havns P-hus Lüders, som er et fælles parkeringshus for bydelens beboere. Her er også ladestandere til elbiler, som også vil komme til at indgå i EnergyLab Nordhavns demonstrationsprojekt.

DTU er deltager i EnergyLab Nordhavn. På DTU Elektro’s Center for El og Energi forsker man bl.a. i, hvordan elnettet kan gøres mere robust, så det kan rumme, at produktionen af strøm svinger og ikke nødvendigvis følger forbruget og i, hvordan batteriløsninger kan integreres i elnettet. Her forventer man, at batteriet f.eks. vil kunne bruges til at afprøve forhold i praksis, f.eks. ved at forskerne kan validere deres simuleringer og beregninger vedr. elsystemets funktion.

”I det gamle elsystem bruger vi den strøm, vi vil, og kraftværkerne indretter deres produktion efter forbruget,” siger lektor Chresten Træholt, DTU Elektro. ”I det nye elsystem skal forbruget derimod følge produktionen. Og batteriet kommer til at spille en vigtig rolle som lager, så vi også har strøm, når det er vindstille i flere dage.”

Chresten Træholt forventer også, at batteriet får etableret en hurtiglader, så en elbil, der, når den oplades via det almindelige elnet, kræver et par timer eller en nat, vil kunne oplades på omkring et kvarter.

News and filters

Get updated on news that match your filter.